
Velkommen til
BARNEVERNBISTAND
her finner du kunnskapen du trenger for å lede en kommunal barneverntjeneste
Skroll nedover for å se hvordan sikre
kvalitet i alle ledd
Om dette kurset
Barnevern er viktig og komplekst - ansatte skal sikre ivaretakelse og gode møter med barn, ungdom og familier som er i en krevende livssituasjon og samtidig balansere saksbehandling, juss, byråkrati og menneskelig medfølelse.
Barnevernlederen har overordnet ansvar for fag, dokumentasjon, personal og økonomi.
​
BARNEVERN - KVALITET I ALLE LEDD
Kurset hjelper barnevernledere og kommuner til å sikre faglig kvalitet, effektive tiltak og trygge ansatte i barneverntjenesten.
​
Kurset har som overordnet mål å bidra til at kommunen unngår feil, og dermed vil kunne endre liv og spare millioner.
​
Dette kurset består av 5 moduler som kan gjennomføres enkeltvis og samlet.
Hver modul inneholder flere videoer, oppgaver/"status" i egen tjeneste og sjekklister.
Lederen har 1-1 samtale hver måned på telefon, zoom eller på kontoret.
​


Om kurslederen
Hei! Jeg heter Thea Solbakken
Jeg har erfaring fra å jobbe med mennesker i krise gjennom 20 år i fagfeltet.
Erfaringen strekker seg fra all type saksbehandling i barneverntjenesten, familieterapi, tilsyn, vitneførsel i fylkesnemnd- og tingrett, til opplæring og veiledning av ansatte i barneverntjenesten.
​
Å jobbe med barnevern er givende arbeid - men også krevende.
Som leder er det krav fra "alle" kanter, og noen ganger er det vanskelig å vite
hvordan få gjort alle oppgavene tilfredsstillende og det føles som å være i konstant stress. Jeg vet hvordan dette oppleves, fordi jeg har vært der selv.
Jobben er utfordrende, men trenger ikke å være så krevende som mange tror.
Det er mulig å være ajour og samtidig ivareta alle oppgaver.
​
Jeg er her for å hjelpe lederen til å sikre kvalitet i alle ledd - effektivitet og trygge ansatte i tjenesten.
- Barn og familier trenger å få riktig hjelp ti rett tid.
- Ansatte vil raskere få nødvendig kompetanse som tar flere år å opparbeide gjennom praksis.


MINE TJENESTER GIR DEG
SYSTEMER

Et system som strukturer arbeidet slik at du sikrer faglig kvalitet og unngår kostbare avvik.
PLANER

Ulike sjekklister, samt uke- og månedsplaner så du alltid har kontroll og ligger i forkant.
STØTTE

Opplæring, veiledning og lederstøtte så du kan finne skikkelig fotfeste og mestring i rollen din.



KURSET INKLUDERER
5 MODULER
VIDEO
INDIVIDUELL
VEILEDNING
SJEKKLISTER
MALER
MINDSET


Modul 1
Ansett riktig
I Modul 1 får du alle verktøyene du trenger for å ansette riktig, så du på en systematisk og behagelig måte kan få riktig person på rett plass.
Ikke bare er det utallige timer, enorme summer og mye slitasje å spare på å ansette riktig, men det sikrer også godt arbeidsmiljø, trygghet på jobben og mest av alt - at dere kan tilby en kvalitetstjeneste som endrer liv.
​
Modulen guider deg gjennom hele prosessen: rekruttering, ansettelse, opplæring og veiledning.
Modul 2
Bygg gode team
For å sikre en kvalitetstjeneste trengs gode team med mennesker som får jobbe med de fagområdene der de er best.
Kompetanse, forutsigbarhet, trivsel med oppgaver og effektivitet er stikkord som beskriver gode team.
​
Modul 2 tar grundig for seg alt som sikrer at du får en arbeidsplass med velfungerende team: inndeling av team, møter, hvordan gjøre hverandre gode og gjennomføring av veiledninger med den enkelte ansatte.




Modul 3
Dokumentasjon
Alt du gjør i tjenesten skal dokumenteres for å sikre at saker kan ettergås og at rettssikkerheten ivaretas. Dette kan oppleves som en tung og tidkrevende jobb.
Likevel er det en svært viktig oppgave, for mangler i dokumentasjon kan få store og kostbare konsekvenser for de det gjelder og for tjenesten.
​
I modul 3 vil du lære å etablere gode rutiner slik at dokumentasjonsarbeidet blir en positiv og stressfri opplevelse, og du kan stole på at sakene er solid og korrekt dokumentert.
Modul 4
Godt samarbeid
Alle brukere og samarbeidspartnere skal oppleve gode møter og føle seg behandlet med respekt og likeverd. Derfor er det av ytterste viktighet at de ansatte og tjenestens oppdragstakere har gode holdninger og rutiner for samarbeid med brukere, pårørende og med samarbeidspartnere.
​
I modul 4 tar vi for oss gode rutiner for å sikre gode menneskemøter og samarbeidsmøter, og ser på hvordan du som leder i barneverntjenesten kan implementere en samarbeidskultur som alle ønsker å være en del av.




Modul 5
Trygg leder
Når du er trygg i deg selv og kommuniserer dine forventninger på en tydelig måte, oppleves du som en trygg leder for de ansatte.
Når de ansatte føler seg trygge er det lettere å ha fokus på god gjennomføring av oppgavene, og dermed gir en god leder et godt grunnlag for trivsel og effektivitet.
I modul 5 får du de praktiske verktøyene til å bli en trygg leder som bidrar til å fremme god kommunikasjon, gode relasjoner og et produktivt og hyggelig miljø på arbeidsplassen.





